התנהלות בעיתות לחץ

החיים המודרניים מאופיינים בטרדות, מעידות, תסכולים ודרישות. עבור אנשים רבים, לחץ הוא תופעה כה נפוצה, עד שהוא הופך לדרך חיים. לחץ אינו תמיד רע. במנות קטנות, הוא יכול לסייע לך לתפקד ולהניע אותך להפיק את המרב מעצמך. אך כשאתה פועל כל הזמן במצב חירום, הנפש והגוף שלם משלמים את המחיר. אתה יכול להגן על עצמך באמצעות זיהוי הסימנים והתסמינים של מתח, ולפעול לצמצום השפעותיו המזיקות.

מתח הוא תגובה פיסית נורמאלית לאירועים הגורמים לך לתחושת איום או הפרת האיזון באופן כלשהו. כשאתה חש בסכנה, בין אם היא אמיתית או מדומיינת, הגוף בועט בהילוך גבוה בתהליך מהיר ואוטומטי הידוע כתגובה "הילחם או ברח – או הקפאה".

תגובת הלחץ היא דרך הגוף להגן עליך. כשאתה מתפקד היטב, המתח מסייע לך לשמור על מיקוד. במצבי חירום, לחץ עשוי להציל את חייך, כשאתה מפעיל כוח נוסף להגן על עצמך, למשל. בנוסף, תגובת הלחץ מסייעת לך לעמוד באתגרים. הלחץ מחזיק אותך דרוך במהלך הצגת מצגת בעבודה, מחדד את הריכוז שלך, או מניע אותך ללמוד לבחינה בעוד שאתה מעדיף לצפות בטלוויזיה.

אך מעבר לנקודה מסוימת, מתח מפסיק להיות מועיל ומתחיל לגרום לנזק משמעותי לבריאותך, מצב רוחך, ופוגם בפרודוקטיביות שלך, במערכות היחסים שלך ובאיכות חייך.

תגובות  ללחץ

חשוב ללמוד כיצד לזהות מתי רמות המתח יוצאות מכלל שליטה. הדבר המסוכן ביותר בנוגע ללחץ הוא הקלות שבה הוא מתגנב. אתה מתרגל לזה. זה מתחיל להרגיש מוכר, אפילו נורמאלי, אתה לא שם לב כמה זה משפיע עליך, אפילו כשהוא גובה מחיר כבד.

הסימנים והתסמינים של עומס יתר עלולים להתבטא בכל דבר כמעט. לחץ משפיע על המוח, הגוף וההתנהגות באופנים רבים, וכל אדם חווה מתח באופן שונה. מתח אינו מוביל לתחושת מחנק ובעיות בריאות נפשיות וגופניות מורכבות, הוא גם פוגע במערכות היחסים בבית, בעבודה ובלימודים.

יש לזכור כי סימני ותסמיני מתח עשויים להיגרם אף כתוצאה מבעיות פסיכולוגיות או רפואיות אחרות. אם נתקלת בכל אחד מסימני האזהרה של לחץ, חשוב להתייעץ עם רופא לשם קבלת הערכה מלאה. הרופא יקבע אם התסמינים קשורים, או אינם קשורים, ללחץ.

כמה זה יותר מידי מתח?

היות ולחץ עשוי לגרום לנזק משמעותי, חשוב לדעת את המגבלה. אך הרמה המוגברת משתנה מאדם לאדם. כולנו שונים. יש אנשים שמצליחים להבליג על המתח, בעוד שאחרים "מתפרקים" לנוכח מכשולים או תסכולים קטנים.

יש אנשים שנראה שהם אפילו משגשגים בעקבות ההתרגשות והאתגר של אורח חיים מאופיין ברמות גבוהות של מתח. היכולת האישית לסבול מתח תלויה בגורמים רבים, וביניהם טיב היחסים, ההשקפה הכללית על החיים, האינטליגנציה הרגשית, וגנטיקה.

היבטים המשפיעים על רמת המתח

רשת התמיכה. רשת חזקה של בני משפחה וחברים תומכים מהווה מחסום עצום נגד גורמי הלחץ של החיים. מצד שני, ככל שאדם יותר בודד ומבודד, הפגיעות שלו ללחץ גדולה יותר.

תחושת השליטה. כשאתה מאמין בעצמך וביכולתך להשפיע על אירועים ולהתמיד באתגרים, קל לך יותר להתמודד עם לחץ.

גישה והשקפה. אנשים אופטימיים מתגברים לעיתים קרובות יותר על מתח. הם נוטים לאמץ אתגרים, יש להם חוש הומור חזק, והם מקבלים את העובדה כי שינוי הוא חלק מהחיים.

היכולת להתמודד עם רגשות. כשאדם פגיע ביותר ללחץ, הוא אינו יודע כיצד להרגיע את עצמו בעיתות עצב, כעס או מצבים מכריעים. היכולת להביא את הרגשות לאיזון, מסייעת להתאושש מהמצוקה, וזוהי מיומנות אותה ניתן ללמוד בכל גיל.

ידע והכנה. ככל שאתה יודע על מצב מלחיץ קרב, כולל כמה זמן הוא יימשך ולמה עליך לצפות, קל יותר להתמודד.

 

עוד על מפעילי לחץ:

הפרעת דחק פוסט טראומטית

דיכאון

מהי פסיכולוגיה חיובית?

 

צילום באדיבות Sira Anmwong, אתר FreeDigitalPhotos