תזונה לבריאות הלב

מטרות התזונה הבריאה ללב הן אכילת מזונות המסייעים להשגת או שמירת רמות תקינות של כולסטרול ומולקולות שומניות הנקראות שומנים. ניתן להשיג זאת באמצעות הפחתת רמות כולסטרול כלליות וליפופרוטאינים בצפיפות נמוכה (LDL), המזיקים ללב; הגדלת ליפופופרוטאינים בצפיפות גבוהה (HDL), המועילים ללב; והפחתת שומנים מזיקים אחרים כגון טריגליצרידים וליפופרוטאין. כל תזונה צריכה לסייע אף בשמירת לחץ דם ושליטה על המשקל. בנוסף, חשוב ביותר להגביל את הצריכה היומית של מלח.

בשנת 2011, איגוד הלב האמריקאי הדגיש בהצהרה מדעית כי שינויי תזונה ושינויים באורח החיים חיוניים לחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות. טריגליצרידים הם שומנים בדם הקשורים עם רמות כולסטרול שאינן בריאות ועלייה בסיכון למחלות לב. בנוסף להמלצות סטנדרטיות על הגבלת שומן רווי ושומן טראנס, ממליץ האיגוד כי אנשים עם רמות טריגליצרידים שאין בריאות צריכים:

שומנים ושמנים

שומן חיוני לתפקוד נורמאלי. שומנים עשויים להיות בעלי השפעה טובה או רעה על הבריאות, בהתאם למרכיבים הכימיים שלהם. סוג השומן עשוי להיות חשוב יותר מהכמות הכוללת של שומן כאשר מדובר בהפחתת הסיכון למחלות לב.

חומצות שומן חד בלתי רווי (NUFA) וחומצות שומן רב בלתי רוויות (PUFA), הם שומנים "טובים" המסייעים לקידום בריאות הלב, וצריכים להיות הסוג העיקרי של שומנים שנצרכים. שומנים רוויים ושומני טראנס הם שומנים "רעים" אשר עלולים לגרום למחלות לב ויש להימנע מהם או להגביל את צריכתם.

להגביל צריכת פרוקטוז. באמצעות צריכת פירות, הנמוכים יחסית בפרוקטוז, כגון מלון, אשכוליות, תותים, אפרסקים ובננות, והימנעות ממאכלים המכילים סוכרים מוספים. פרוקטוז שונה מסוכרים אחרים ועלול להגביר את רמות הטריגליצרידים.

להימנע ממזונות מעובדים המכילים תוספי סוכר מכל סוג. ליש להקפיד על בדיקת המרכיבים בתוויות המזון המצביעות על נוכחות סוכרים מוספים. אלו כוללים מונחים כגו ממתיקים, סירופים, תרכיזי מיצי פירות ומולקולות סוכר המסתיימים באותיות "OSE", כגון דקסטרוז וסוכרוז.

להגביל או להימנע מאלכוהול. במיוחד אם רמות הטריגליצרידים גבוהות.

שמירה על משקל בריא. לירידה במשקל יש השפעה עצומה על הפחתת רמות הטריגליצרידים. ירידה של עשרה אחוזים במשקל עשויה לייצר ירידה של עשרים אחוזים ברמות הטריגליצרידים.

ילדים

טרשת עורקים, מצב של הצטברות פלאק בעורקים, מתחיל בילדות. חשוב שילדים ובני נוער יאמצו הרגלי תזונה בריאה ללב על מנת למנוע התפתחות מחלות לב בשלב מאוחר יותר בחיים. ילדים צריכים לאכול מזונות דלים בשומן רווי, שומן טראנס וכולסטרול. מזונות אלו כוללים פירות וירקות; דגנים מלאים; מוצרי חלב ללא שומן או דלי שומן; ושעועית, דגים ובשר רזה.

ראיות מדעיות מצביעות על כך שמחסור בוויטמין D בקרב ילדים ובני נוער עלול להיות קשור ללחץ דם גבוה, רמות כולסטרול שאינן בריאות ורמות סוכר גבוהות בדם, המציבים חולים בסיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת ותסמונת מטבולית. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה כי ילדים ובני נוער יקבלו צריכה יומית של לפחות ארבע מאות מיליגרם ויטמין D ממקורות תזונה או מתוספים.

נשים. נשים הרות או מיניקות צריכות להימנע מאכילת דגים המכילים תוכן גבוה של כספית. יש לבחור דגים הנמוכים יותר בתוכן כספית. נשים בגיל הפוריות צריכות להגביל צריכת טונה על מנת להפחית את הסיכון לזיהום כספית.

 

המלצות תזונתיות נוספות:

האמת על דיאטת ניקוי רעלים

אכילה נכונה במהלך ההריון

השפעת צום על חלבון בגוף

 

 

צילום באדיבות Serge Bertasius Photography

מדור: